Followers

Friday, March 25, 2011

AF



ha, entry kali ni nak bercerite pasal AF lah..alah, af tu, yang kali ni Pak Nil jadik pengacare die tu...ha....pak nil tu kan...( gaye2 mengumpat neh ) ....chit !! korang ingat aku ni murai.com nak crite pasal hiburan neh! tak bek ngumpat..dose..jom2 kite dok dekat2 crite pasal bende yang lebih berilmiah sikit ek..ade gak input.


ape itu AF ? tanye cikgu maimon kepade murid muridnye..hehe... ni nak bagitaw ni, af tu bukan la rancangan tv kat astro yang nyanyi nyanyi tu...ape yang aku nak crite passal af dalam entry ni,  atrial fibrillation .. iaitu masalah 2 ruang atas jantung yang berdegup sangat kencang dan tidak terurus..


penah tak rase jantung korang berdegup laju macam baru lepas lari marathon padahal mase tu korang tak buat ape2 pon. tengah duduk mengadap cermin je padahal..penah tak ? penah tak ? tak penah tak pe...nak crite jugak...penat wat research taw..


AF boleh menyebabkan jantung seseorang itu berdegup lebih daripade 200 hingge 300 kali dalam seminit. banyak tuh.. ( tapi macam mane nak kire kadar degupan jantung yek..kene g spital dulu ae..)  dulu AF ni bukanlah satu masalah yang boleh mengancam nyawe dan ienye mudah dijumpai pade golongan tue.


tetapi.....AF sekarang ni boleh dikesan pade golongan semude 14 tahun..Selain itu, ia kerap terjadi di kalangan orang muda yang masih aktif bekerja, bersukan dan tiada masalah kesihatan (seperti diabetes atau tekanan darah tinggi). 


satu lagi info,  AF adalah faktor risiko tertinggi yang boleh menyebabkan strok. Degupan jantung yang kencang melebihi 200 hingga 300 kali dalam seminit menyebabkan ia tidak boleh mengepam dan mengecut (contract) dengan baik. Malah, dalam satu kajian oleh Institut Jantung Framingham, Massachusetts pada 1996 menunjukkan strok yang dikaitkan dengan AF dua kali lebih fatal (mendatangkan maut) berbanding strok yang tidak dikaitkan dengan AF. 

AF juga mungkin disebabkan komplikasi masalah jantung, diabetes atau tekanan darah tinggi ( berpunce daripade masalah kegemukan, merokok, keturunan, pengambilan garam dan alkohol yang banyak dan tekanan yang melampau !! )

AF boleh bersifat sekejap ade, sekejap takde hingga pesakit tidak menyedari dia berhadapan dengan AF. Namun, AF juga boleh terjadi pada tahap kronik. dan strok juge boleh mengancam nyawe...


bak kate orang tue2, sediekan payung sebelum ujan. sebelum jadik ape2 pegi la buat check up dulu taw.. sayangilah nyawe korang...

* sape sudi nak teman aku buat check up ?? ape?? xde sape2 nak teman ?? tak sayang aku ae..sampai ati... ;-( *

No comments: