Followers

Sunday, March 20, 2011

diari budak single

hari ni aku rase aku lah bujang yang sebnar benarnye bujang.sebab aku tinggal kat umah sorang2. housemate semue balik kg...bangun tido pukul 12 tgh ari, masak bubur segere, periuk tak basuh, cawan recycle...woah !!! memang heaven gler !!

celik2 mate je tetibe rase bosan. plan awal nak siapkan design, tapi malas la. lagi pun macam tak lengkap idup kalau hari sabtu tak merayau..macam budak skema pulak rasenye.. tengah dok2 pikiaq aktiviti aritu, termuncul plak bayangan sorang membe ni..name die dayah, dok kl, umo 22 tahun, dah ade pakwe.. terus antar text kat die..

" salam..dayah, ko kat mne?"
" salam..aku kat at3 la unn..nape? "
" alamak..baru ingat nak gerak ke kl jap lagi..aku bosan la..haha "

nampak...nekad tak aku..wat keputusan g kl on d spot...macam banyak duit je kan..hehe.. memandangkan die tak de, aku wat plan B plak..cari krete sewe..tapi nasib tak berpihak kat aku la plak..krete sewe penuh..hadui...plan C ade x? jap jap pikir jap...ha !!! Dina!!!! ( membe sekelas , budak perak, freehair, umo 21 tahun, ade krete...^_^ ).. dengan tak malunye aku mintak tolong jase bek die menjemput aku kat Dataran Pahlawan pukul 9.30 malam nanti..lalu die bersetuju setelah aku menjanjikan upah yang lumayan keatasnye..dasar mate duitan..

wokeh !! hari bujang aku bermule jam 3 petang, sampai kat Dataran Pahlawan bertransportkan bas.. hari ni ujan agak lebat, nasib baik bawak payung..sampai2 je terus meronde2 kat mall tu, cuci2 mate sat. agak2 kaki dah penat terus usha tiket wayang.. hah!! merong mahawangsa pukul 5 ptg..selling fast..tapi takpe, aku pegi sorang, senang nak dapat sit..so, aku pun trus pegi kaunter..bermule dengan dialog tukang jage kaunter tu..

" crite pe kak " ( akak?? nampak tue sangat ke ? )

" hikayat merong mahawangsa, pukul 5 " ( suare tegas tapi masih mampu tersenyum )

" kapel sit full la kak..kalau duduk asing2 boleh la..sit biase pun full jugak..depan pon full " ( kaki gua da standby nak panjat kaunter dah ni..tapi tak pe...sabo...)

" err...sorang je.." (sambil pandang sinis beb !! )

" hah, sorang ??? cantik2 tengok wayang sorg2.." ( nasib lu slamat la beb sebb puji gua cantik.. )...kacau jap..kalau nak taw, masuk ni da kali ke 3 aku kene perli dengan tukang jage kaunter sebb tengok wayang sorang sorang.. dulu tengok cite Selamat Pagi Cinta...tukang jage tiket tu tanye..
” aiik, tengok cite jiwang sorang2..baru putus cinte ke ?? “

sementare tunggu pukul 5 tu, aku lepak2 jap depan tempat game..sambil pegang papcorn saiz beso dan air milo, aku rase diri aku ni kesian sangat..sebab sorg2..org lain sume ngan membe2, pakwe...huuuu~~~ eh, bilik aku nombor brape yek? pandang skali imbas kat tiket...owh..nombor 3...

tunggu punye tunggu punye tunggu...dah pukul 5..tapi apsal lampu bilik no 3 tak menyale ek ? (entrance nak masuk pawagam, kat atas tu kan ade lampu yang nak bgtaw bilik nombor brape da boleh masuk )..tapi bilik nombor 7 plak yang menyale..pastu ramai plak tu org yang masuk..entah crite ape la dorg tengok ni..dalam ati mule la kutuk2 dorang, cakap dorang ni tak menyokong industri perfileman melayu la, sebab aku perasan tadi cume crite si merong ni je yang melayu, lain2 cite omputih..macam2 la aku kutuk..lebih kurang 15minit aku kat luar, tunggu bilik no 3 ni tak menyale2..ati mule dah tak sedap..pegi dekat2 ngan tukang jage pintu masuk tu..tibe2 je salah sorang tu tanye..

" tengok cite pe kak ? "

" hikayat merong mahawangsa "

" la, kenape tak masuk lagi ? tunggu kawan ke ?"

" ha?? "
( cepat2 cari tiket....laaa...bilik nombor 7 rupenye !! no 3 tu barisan tempat duduk !! malunye..cam ne nak cover nih !! )

aku pun berlakon..." ha'ah tunggu kawan tak sampai2 ni ha.. "
( terus kuarkan fon..buat2 dail..  )

" wei su, kat mane ? lame dah aku tggu ni..aku masuk dulu la ae.penat la diri kat luar..ha..ape ?? ok2... jumpe kat dalam...bai.."
( terus bagi tiket, masuk pawagam tanpe rase bersalah..)

ha, ni crite mase nak cari tempat duduk plak... tempat duduk aku B03, barisan belakang2, kedudukan selese..aku nampak dari jauh orang yang bakal dok sebelah aku tu ade lah sepasang kapel...tapi bile aku dah duduk nanti, secare tak sengaje  pakwe si awek ni akan dok kat sebelah aku..ah, lantak lah.. baru je jejakkan punggung kat kerusi, si pakwe ni cepat2 ajak makwe die tukar tempat..ek eleh, poyo la lu mat..macam la gua hingin sangat nak dok sebelah lu... aku tengokkan je la kapel ni tukar kedudukan..skang ni makwe die plak dok sebelah aku..kami terpandang satu same lain, tibe2 tersenyum plak..makwe tu cakap..

" sorry dik, pakwe akak ni pemalu.."

" owh ye ke..xpe kak, saye pon pemalu jugak..ahahaha " ( kitorang ketawe same2..)

.....................................( khusyuk tengok wayang nih.. )...............................

pendapat aku cite ni memang best, effect die menjadi, setaraf ngan cite2 kat luar negare..jalan crite pun best..betul..tak tipu..tak rugi ar beli tiket 10 hengget pakej kene perli lagi..aku syorkan korang tengok..

tibe2 rase nak lepas gian main basketball plak kat tempat game..jadik aku try la seround..pergh!! rekod terbaru beb!! gua dapat score 350 !! terbanyak dalam rekod persendirian neh !! dengan banggenye gua berpaling kebelakang untuk meninggalkan kawasan basketball tu..eh, aku terkejot yang teramat...ramai penonton rupenye...patut la aku perasan tiap kali aku score aku dengo suare kat blakang cakap "woo"..dorang sume pandang aku sengih2...hape !! tak pernah nampak org pompuan main game ni ke pe !!! aku terus meninggalkan tempat kejadian tu..

terus ke lokasi seterusnye...Baden Baden ( kedai bundle..sehelai 5 ringgit )... dengan gelojohnye gua masuk kedai tu tanpe toleh kiri kanan..pilih2 baju, suar pendek sampai tangan lenguh selak baju..dapat la bli sehelai sweater kaler krim ngan suar pendek 2 helai..cun beb..macam bleh bawak g disko..ahhaha!! aku terus pandang kawasan sekeliling aku...ramai orang arini kat kedai ni.... endon..bangla...nepal....melayu ??? xde?? aku sorang je ke ???? alahai..tibe2 je rase cam aku dah sebahagian daripade dorang plak...malu sendiri ni...hik3!! cepat2 bayar... 

next destination... kedai pakistan jual selendang...mase masuk kedai tu aku nampak ade 2 orang kawan ni dok pilih2 selendang..sorang tu badan gempal2, sorang lagi kurus..yang pasti dorang ni keje area2 sini gak kot sebab aku nampak dorang pakai kad yang mengatekan dorang keje kat padini..kecoh gile diorang..padahal ber2 je tu..belum ber 8...cam sesak je kedai tu..aku kuar, round2 jap..tak lame pastu pegi lagi kedai pakistan tu dgn harapan org da surut..eh, ramai lagi...tapi budak 2 org tu td ade lagi..aku jalan lagi..dekat setengah jam aku masuk balik kedai tu..orang da tak ramai sangat..eh, budak 2 orang tu ade lagi la... tapi yang aku prasan budak yang gempal tu muke dah bengkek semacam je..haha..timbullah dialog ni..mule dengan si gempal tu ye..

" nak beli ke tak nak, cepat lah..da nak masuk keje dah ni.."

" jap lah, aku suke tengok selendang banyak2 ni, lawa2.. "

" eh, ape kate ko brenti je keje kat padini, pastu ko keje kat kedai selendang ni..hari2 ko boleh tengok selendang lawa2 " 

( cepat2 kawan die pilih selendang lepas kene perli ..haha !! )
( eh bile tengok due org kawan ni aku cam sedih plak..teringat kat seseorang...tak pasal2 air mate gua meleleh 2, 3 titis kat tengah2 alam tu...woah!! hilang rock gua !! malu !!!jujur, gua tak leh tengok budak pompuan jalan ber2 ngan kawan bek dorang..nanti gua touching )

dah penat ni merayau..dah dekat kol 9.00..trus text dina..

"dina, jangan lupe jemput aku taw..aku da nak balik da ni...dah sampai bagitaw k "

" ok2 tapi aku tak gerak lagi..nanti da nak sampai aku msj "

aku tunggu die sambil makan big mac dengan lahapnye...dah pukul 9.30 da ni..dina komfom tak sampai lagi..aku kenal die ni..hehe...

9.45 pm...
10.00 pm..
10.15 pm..
mane ko ni dina....orang kat mc d da ramai ni..sit xde..masing2 mengharap aku blah..DP da tutup..

10.30 pm..x sampai lagi..
10.45..x sampai jugak..
kol 11..

" akak, sit penuh la kak..boleh tak kitorang nak duduk sini ? " 
sit yang ade kat tempat aku ade kosong 3, dorang ber4..hmm,..menghalau aku secare sinis nampaknye..

" eh, duduk la, nak blah da pun ni..heeeee ~~~ "

11.15 baru dina sampai...agak bengkek ye disini, tapi sabo unn..dah la mintak tolong kat die...cube sembunyikan kebengangan disebalik senyuman..borak2 sket..pastu sampai umah..hari yang agak memenatkan ye....balik je rumah terus try baju, selendang ngn suar pendek...woah!! seluar tak muat la !! kene gak ni kempiskan perut lagi...pastu rombak balik belanjawan bulan ni...mak..saye hampir2 nak muflis ni...harap2 mak faham...

....................

begitulah flash back saye 

No comments: